utorak, 28. kolovoza 2007.

Extra dijeta - Slatka dijeta

Zanimljiva dijeta
bazirana na velikom
unosu banana savrsena
je za one koje ne mogu
da se odreknu slatkisa
1. DAN - za dorucak: tvrdo kuvano
jaje s limunom i musli s bananom;
za rucak: rizoto sa sirom i vocna salata od banana i jabuka za veceru: salata od pasulja i vocna salata od banana i ananasa
2. DAN - za dorucak: frape od banane
s jogurtom
za rucak: testenina sa sirom i piiene
banane
za veceru: supa od pirinca i celera,
teleca snicla, casa vina i jedna banana
3. DAN - za dorucak: casa mleka i
banana
za rucak: przena riba i karfiol, sejk od
banane
za veceru: supa od povrca ili riblja
corba, pohovane tikvice, banana
4. DAN - za dorucak: banana s
muslijem i mlekom ili gustim vocnim
sokom, casa mleka, meko kuvano jaje
za rucak: rizoto i zelena salata te
puding od banane
za veceru: cured medaljoni na zaru, pasta s tikvicama i vocna salata od banana
5. DAN - za dorucak: casa mleka,
jedna banana

za rucak: rizoto s povrcem, kuvana
piletina, salata od kupusa
za veceru: vocni kup od banane
6. DAN - za dorucak: jogurt, dva
keksa ili dve kriske integralnog hleba i
jedna banana
za rucak: 50 grama prsuta, omlet,
banana
za veceru: dinstani sampinjoni
7. DAN - za dorucak: meko kuvano
jaje i sejk od banane s jogurtom od
banana
za rucak: supa s tortelinima, zelena salata i banana split za veceru: rizoto s jetricom i mesano kuvano povrce
SASTAV I KALORIJE
U 100 g banana (jedna banana srednje velicine) kriju se 92 kalorije. Banane su odlican izvor vitamina C, vlakana i kalijuma, a bogate su i beta-karotenom. Samo jedna banana zadovoljice 16 % dnevnih potreba za vlaknima nuznim za dobru probavu, te 15 % dnevnih potreba za vitaminom C. Sa jednom bananom uneli ste 11 % dnevnih potreba za kalijumom. Pored toga, ovo voce sadrzi i mnogo fosfora, magnezijuma i fluora.

KAKO DA OSTANETE VITKI?

Kako da ostanete vitki
Jedite da biste ziveli, ne zivite da biste jeli! "L&Z" iznosi
medicinske osnove pravilne ishrane koja ce vam pomoci da
sacuvate figuru koju ste stekli napornim dijetama ili vam je od
boga data

I
Dnevni bioritam ljudskog organizma obuhvata tri faze: od podneva do 2 sata idealno je vreme za jelo, od 20 casova do ranog jutra traje proces apsorpcije hranljivih materija, a od 4 ujutru do podneva eliminacija stetnih materija iz organizma. Ako nasu ishranu prilagodimo ovom prirodnom ritmu, svome telu cinimo veliku uslugu. I ) U periodu eliminacije dobro je jesti — voce jer je bogato vodom pa pomaze ciscenju organizma. Uz to, lako je varljivo pa nam ostavlja vise energije za jutarnje i dnevne aktivnosti, a crevne resice, neopterecene varenjem, upijaju sve vitamine i minerale iz voca. ■ ) Od voca do prvog konkretnog obroka * ) treba da prode od tridesetak (za laganije voce poput jabuka), do 45 minuta - za slade voce poput banana i krusaka. /. Za rucak i veceru mozemo da jedemo
L ono sto volimo - ali ne bi trebalo da kombinujemo ugljene hidrate i belancevine. Naime, za razgradnju belancevina u zelucu potrebna je kiselina, a za razgradnju ugljenih hidrata - baza. Ako ih jedemo istovremeno (npr. meso i krompir), trosimo vise energije na probavu koja tada traje i

do osam sati. Lose svarena hrana potom ulazi u creva, gde trune, zbog cega se stvara neprijatan zadah. (Stari Kinezi su, na primer, po mirisu daha proveravali da li je covek zdrav.)
— Dobro je rucak ili veceru poceti
- ) supom jer ona daje osecaj sitosti.
Ako je supa mesna ili riblja, trebalo bi je
jesti bez testenine.
Z' Uz meso (preporucljivi su perad i \J riba), ali i uz testeninu, pirinac i krompir - najbolje je jesti povrce, jer se pravilno kombinovana hrana u zelucu zadrzava do cetiri sata - upola krace nego nepravilna kombinacija. i—7 Hleb se jede sa malo maslaca . (najbolje biljnog - od susama, kikirikija, lesnika i si). Margarin, ranije smatran zdravom zamenom za maslac, odnedavno se nasao na crnoj listi nepozeljnih namimica.
8
Kombinacija dva razlicita ugljena hidrata, hleba i pekmeza ili hleba i meda, te graska i pirinca ili testenine i graska, dopustena je samo onima koji nemaju visak kilograma.
O
Vecera neka bude do 19 casova, jer tada pocinje proces apsorpcije koji ne valja ometati.



Zelite li tokom popodneva i veceri da pojedete voce, neka od obroka produ barem tri, a ako ste jeli meso, cetiri sata. Nakon nepravilne kombinacije treba da prode barem osam sati.
Napade gladi nakon 20 casova I resavajte pirincem skuvanim na vodi, kuvanim krompirom ili vocem. Izaberite!

Tokom obroka nije preporucljivo — piti vodu jer njome razredujemo zeludacne sokove, sto ometa proces varenja. Casu vode mozemo da popijemo nakon obroka.

Jednom nedeljno dobro je procistiti organizam hranom koja sadrzi visok procenat vode. S obzirom na to da sedamdeset posto tela cini voda, takva hrana je izuzetno korisna. Dakle, izaberemo jednu vrstu voca i jedemo ga koliko god zelimo! Mozemo da pijemo i sokove od te vrste voca, ali nezasladene.

Izbegavajte da postite pijuci T samo vodu jer ona ne sadrzi vitamine, kao sto je to slucaj sa vocnim sokovima. Uzimanjem preteranih kolicina vode telo gubi elektrolite, sto rezultira suvom kozom, umorom, padom energije, vrtoglavicama.
Niposto nemojte da mrsavite * ) uz pomoc diuretika ili laksativa. Sredstva za ubrzavanje metabolizma

remete srcani ritam, a sredstva protiv
gladi sadrze amfetamine, sto moze da vas
odvede u zavisnost i depresiju.

Seks vas moze osloboditi suvisnih kilograma i kalorija kao i svaka
druga fizicka aktivnost.

Morate da se bavite sportom: a . bitno je da vas to raduje. 1Q Ukoliko "zgresite", nema razloga O za ocaj - vec sutra cete jesti samo voce i povrce.

"i Ne opterecujte druge svojim ' stilom zivota. Ako vas ponude prsutom i sirom, nemojte svima objasnjavati zbog cega se to ne sme jesti sa hlebom. Cutite i jedite: vec sledeci dan bicete disciplinovani i ispravicete gresku.
S vremena na vreme se izmerite — \J kako biste kilograme ipak drzati pod kontrolom.

Dijeta u 3 koraka

Dijeta u 3 koraka
Ova dijeta, pored predlozenog plana ishrane, podrazumeva 3 koraka. Prvi, i najvazniji, korak je ciscenje organizma od toksina,
drugi je odvikavanje od slatkisa, a treci smanjenje kolicine ' masnoce pri pripremi hrane. Sama dijeta traje 3 nedelje, tokom kojih mozete da skinete od 5 do 7 kilograma



Dakle, pre nego sto predete na dijetu u 3 koraka, odnosno pre nego sto pocnete da se pridrzavate plana ishrane, treba da usvojite sledece navike:
1. KORAK:
Ocistite organe filtere
Ako su zeludac, jetra i bubrezi vec prilicno optereceni neurednom i ne sasvim zdravom ishranom, prvo sto treba da

uradite jeste da ih ocistite od toksina, kako bi radili punom parom. To ne znaci da treba samo da smanjite unos kalorija, vec da morate da ispravite i odredene navike. Evo osnovnih pravila:
Ogranicite upotrebu soli i so dodajte tek pri kraju kuvanja - tako ce je jelo manje apsorbovati. Mozete je delimicno zameniti aromaticnim travama ili sasvim izbaciti i koristiti so s malo natrijuma.
Birajte integralne namirnice: Nerafinisana testenina, hleb i pirinac bogati su balastnim materijama koje pospesuju rad creva, olaksavajuci time izbacivanje otpadnih materija iz organizma.
Jedite mnogo povrca jer ono sadrzi mnogo tecnosti, minerala i antioksidantnih vitamina koji podsticu cirkulaciju. Sadrze i vlakna koja, osim sto pomazu radu creva, drze pod kontrolom holesterol.
2. KORAK:
Izbegavajte secere
Izbacite slatkise, jedite vise svezeg voca: ukoliko se nekoliko dana budete
pridrzavali ovog pravila osecacete se laksi. Ali, da biste brzo i delotvorno ocistili organizam od toksina, birajte namirnice siromasne kalorijama, a bogate vodom.
| 3. KQRAK:
Smanjite kolicinu masnoce pri kuvanju
Ako mislite da ce jelo biti bezukusno bez ulja ili maslaca, koristite maslinovo ulje, a meso pecite na rostiiju ili u teflonskom tiganju.
Plan dijete
Isti jelovnik mozete ponavljati sve tri nedelje ili ga menjati, birajuci izmedu predlozenih jela.


Jelima mozete dodati najvise pet kasicica ulja dnevno.
Povrce mozete jesti u neogranicenim kolicinama.
# SVAKI DAN
'.' Dorucak: nemasni jogurt, soljica kafe bez kofeina, kriska integralnog hleba s malo marmelade
Uzina: soljica obranog mleka, ili casa svezeg soka od narandze, ili dve kriske ananasa, ili dve kriske tosta s medom, ili manja banana
# PONEDELJAK
Rucak: 70 g pirinca s uljem i
parmezanom, 120 g ribe lista kuvane na
pari, salata od sargarepe
Vecera: tanjir pirea od povrca (200 g), 100 g nemasnog svezeg sira, salata od luka, boranije i kuvanog krompira
# UTORAK
Rucak: 70 g integralnog pirinca s
povrcem, 100 g pilecih prsa pecenih na
rostiiju, mesana salata zacinjena s malo
ulja
Vecera: tanjir supe od povrca sa 20 g
testenine, dva jajeta, tvrdo kuvana ili
pecena u rerni, kriska integralnog hleba


# SREDA
Rucak: 60 g integralne testenine sa umakom od graska i kasikom narendanog parmezana, zelena salata, vocna salata Vecera: supa od 200 g povrca s dve kasike kratke testenine, 150 g oslica pecenog na rostilju, kuvani spanac
# 6ETVRTAK
Rucak: porcija krompir pirea s umakom od paradajza, 60 g nemasnog svezeg sira, glavica kuvanog kupusa zacinjenog uljem i persunom
Vecera: 150 g pecenih curecih prsa, kuvane rjkvice, luk i boranija, integralno pecivo

# PETAK
Rucak: 70 g integralne testenine s umakom od paprike, 100 g pecene teletine, zelena salata i sargarepa Vecera: tanjir pirea od povrca, 120 g kuvane ribe s jednim krompirom, salata od paradajza
# SUBOTA
Rucak: cinija salate (70 g) s mahunarkama (30 g suvih), mesano povrce peceno u rerni, vocna salata Vecera: pica margarita ili vegetarijano, zelena salata, kugla vocnog sladoleda od limuna
# NEDELJA
Rucak: 70 g rizota od integralnog pirinca
i tikvica, tvrdo ili meko kuvano jaje, salata
od kuvane boranije i luka
Vecera: 150 g bifteka, integralni hleb, 2
articoke pecene u rerni s belim lukom i
persunom
Alternativna jela
Dorucak
Casa obranog mleka, dvopek od pirinca sa kasicicom meda, casa soka od grejpfruta
Soljica bele kafe, tri suva keksa, komad voca
0 Rucak
70 g pirinca sa spanacem, sir mocarela, salata od radica
70 g testenine, riba kuvana na pari, salata od paradajza i komoraca

70 g jecma s mesanim povrcem, kuvano jaje, salata od sargarepe
100 g raviola s umakom od paradajza, povrce s rostilja, dva kivija
70 g pirinca s tikvicama, 100 g pilecih prsa s rostilja, salata od sargarepe
# Vecera
Supa od povrca s dve kasike pirinca, 150 g ribe pecene u foliji, blitva
150 g pecene zecetine, integraino pecivo, kuvane tikvice, sargarepa i krompir
: Omlet od dva jajeta, integraino pecivo, porcija kuvane boranije
Dva raznjica od curetine i povrce peceni na rostilju, integraino pecivo, tanjir karfiola kuvanog na pari
Tanjir pirea od povrca, kriska preprienog hleba, 120 g piletine pecene s krompirima

Kupujte mala pakovanja
veca pakovanja cipsa su mozda finansijski isplatljivija, ali ce vam doneti suvisne kilograme. Najverovatnije cete pojesti vise nego da ste kupili malo pakovanje. Zvuci glupo, ali mnoga istrazivanja su pokazala da ljudi koji kupuju veca pakovanja pojedu vise, odnosno unesu vise kalorija.
-i< Pocnite obrok ['
supom
Mnoga istrazivanja su pokazala da ljudi koji pocnu obrok supom kasnije unesu manje kalorija. Zasto? Zato sto supa stvara osecaj sitosti , i nemate potrebe da se

prejedate. Pet dana veceru zapocnite supom i garantovano cete se "spasiti" unosa 2.000 kalorija.
:i: Pijte zelene cajeve
Strucnjaci su utvrdili da 3 solje zelenog caja na dan sagorevaju 80 kalorija. Mesecno to iznosi 2.400 kalorija.
m» ^ Dijetalna pica . Eliminisite 1/2 kasike ulja
prilikom pravljenja pice i izbeci >" 4 dete 20 kalorija za svako parce.
Umesto sunke i kobasica koristite
vegetarijanske sastojke (jaja, '. povrce) - to je jos 100 kalorija . manje po parcetu. Ukupno: 720
kalorija ako pojedete 6 parcadi za
mesec dana.

Medicinska dijeta

Medicinska


Tajna ove dijete je u tome sto
se sagoreva vise kalorija nego
sto se unose, a pri torn dolazi
do detoksikacije organizma
Osnova ove dijete je supa koja se pravi od povrca. Ovo je, bolnicka dijeta koja se primenjuje kod gojaznih srcanih bolesnika koji moraju da oslabe pre operacije, a da se pri torn ne budu malaksali i bezvoljni.
Osnovna supa za sagorevanje masnoce
Sastojci: 6 velikih glavica luka, 1 do 2 velike konzerve paradajza, 1 velika glavica kupusa, 1 veza celera, 1 pakovanje gotove supe sa lukom. Zacini: so, biber, kari, persun i drugi zacini.
Priprema: Povrce se isece na male komade i prelije vodom. Prvo se 10 minuta kuva na visokoj temperaturi, a onda na manjoj sve dok povrce ne omeksa. Ova supa se moze jesti kada god pozelite i koliko god zelite jer ona ne sadrii kalorije. Sto je vise budete jeli vise cete gubiti na kilazi.
Plan dijete
• Prvi dan dijete
Jede se svo voce osim banana. Pored voca jede se i supa, a od pica moze da se konzumira nezasladeni caj, sok i voda.

'!~ Drugi dan dijete
Jede se svo povrce, sveze i kuvano, ali treba se kloniti pasulja, graska i kukuruza. Jede se takode i supa, a za veceru mozete pojesti kuvani krompir sa maslacem. Drugog dana dijete se ne sme jesti voce.
freci dan dijete
Ovog dana se jede svo voce i povrce, sem kuvanog krompira. Supa je obavezna.
(Nakon tri dana dijete trebalo bi da izgubite 2-3 kg)


Cetvrti dan dijete
Jedu se banane i pije se obrano mleko. Moze se pojesti do sest banana i, naravno, supa.
Peti dan dijete
Junetina i paradajz. Mozete pojesti od 300 do 600 g junetine i do 6 paradajza. Ovog dana bi trebalo da popijete tecnosti vise nego inace, a supu samo jednom u toku dana.
Sesti dan dijete
Junetina i povrce, Ovog dana mozete pojesti dve ili tri snide sa raznim

povrcem, ali ne i kuvani krompir. Supa se podrazumeva.
Sedmi dan dijete
Integralni pirinac, nezasladeni vocni sok i supa.
Zabranjena hrana
Tokom dijete ne sme da se jede ptiena hrana, hleb i slatkisi. Onog dana kada je na jelovniku meso, umesto junetine mozete jesti kuvanu ribu ili piletinu bez kozice.
Ne sme se konzumirati alkohol, a kolicinu kafe treba svesti na minimum. Osobe koje su sprovodile ovu dijetu tvrde sa se oseca manja potreba za kofeinom nego inace.
Rezultati dijete
Nakon
sedam
dana ove
dijete
izgubicete 4
- 6 kg, pod
uslovom
da ste se
pridrzavali
plana.
Ako ste
izgubili vise
od 6 kg,
napravite pauzu od dva dana pre nego
sto nastavite sa dijetom.
Ova dijeta se moze cesto sprovoditi,
cak i ako ste pod nekom terapijom, jer
poboljsava psihicko i fizicko stanje i
umanjuje nervozu.

Hepatoprotektivna dijeta

Hepat
Ova dijeta stiti vasu jetru, oprotek
te se preporucuje svima koji imaju
problema s jetrom (ciroza, hronicni hepatitis, i druge boiesti)
Hepatoprotektivna dijeta podrazumeva (nemojte koristiti gaziranu mineralnu
ishranu bogatu: vodu), lagane biljne cajeve, sveze
pripremljene sokove od voca i povrca.
• belancevinama (1 g / kg telesne tezine Strogo je zabranjena konzumacija bilo
ili oko 75 do 100 g dnevno), kakvih alkoholnih pica.
• kalorijama (2000 do 2500 kcal na dan),
• ugljenim hidratima (300 do 400 na
dan), i Dozvoljcna hrana
• vitaminima A (ne u obliku karotena), B-
grupe, C, D i K. Hleb i zamene
• cele zitarice (riza, psenica, raz, zob,
Hranu je potrebno rasporediti na veci broj jecam, proso, heljda) i njihovi proizvodi
malih obroka. (zobene i druge pahuljice, brasna od
Termicki obradena hrana moze biti celog zrna, testenina, hleb),
kuvana, pecena u malo biljne masnoce, • mahunarke (soja, slanutak, socivo,
ili pirjana na laganoj vatri u malo ulja ili grasak, pasulj),
vode. • klice psenice (sirove, przene, sveze),
Izbegavajte pecenje u mnogo masnoce, il • namirnice rasporedite u vise obroka
prienje u dubokom ulju. dnevno,
Izbegavajte industrljske i gazirane • izbegavajte oljustene zitarice i njihove
napitke, cak i guste sokove. Pijte vodu proizvode.
Mleko i zamene
• preporucuju se: neobrano mleko, mlecni proizvodi (acidofil, kefir, kiselo
i
mleko, jogurt, mladi sir, mocarela)
izbegavajte masne i tvrde sireve te
masne pavlake,
• uzimajte najmanje 3 do 4 del mleka
dnevno rasporedeno u barem dva obroka.
tivna dijeta

• Meso i zamene
• jedite nemasno meso, najbolje zivinsko i ribu
• jaja (posebno zumance) nemojte jesti vise od 3-4 komada nedeljno
• redovno jedite ribu i plodove mora, plavu ribu,
• izbegavajte konzervisane, dimljene i suve mesne preradevine, kao i riblje preradevine,
• meso pripremajte kuvano, peceno ili pirjano na laganoj vatri, a ribu kuvanu ili pecenu.
Povrce
Jedite sve vrste, rasporedeno u vise obroka.
• Sledece vrste povrca su posebno korisne: salate i slicno povrce (cikorija, matovilac), karfiol, kelj, kupus, articoka, grasak, pasulj, beli luk, praziluk, crni luk, keleraba, sargarepa, rotkvice, krompir, paprika, krastavac, patlidzan, paradajz, tikva, blitva, spanac,
• zacini: bosiljak, anis, kurkuma, lovor (za kuvanje mahunarki), majcina dusica, origano, lisce persuna i celera,
• ostalo: gljive
Povrce jedite sirovo, kuvano, pirjano ili lagano ukiseljeno. Izbegavajte industrijski konzervisano povrce.


Voce
Jedite najmanje dva komada voca na dan, ili 2 porcije (kafene soljice), • Sledece vrste voca su posebno korisne: ananas, banana, limun, narandza, mandarina, grejpfrut, sljive, breskve, kajsije, tresnje, jabuke, dunje, kruske, jagode, lesnici, bademi, borovnica, kesten, maslina, sipak, dinja.
Masti
Hladno presovana ulja (maslinovo, suncokretovo, kukuruznih klica, tamno susamovo).